poniedziałek, 15 lipca 2013

Spękania jednoskładnikowe krok po kroku

Dziś zaprezentuję mały kursik, jak wykonać spękania jednoskładnikowe. Jeśli chcesz ozdobić przedmiot bez spękań, pomiń 3 pierwsze punkty.
1. Należy mieć drewniany przedmiot do ozdobienia, w moim przypadku jest to świecznik.

2. Przedmiot malujemy na dowolny kolor, taki jaki chcemy żeby miały spękania, ja pomalowałam mój świecznik bejcą wodną do drewna w kolorze orzechowym, jest ona tańsza od farby i bardziej wydajna, ale dla uzyskania ciemnego koloru trzeba ją nałożyć kilka razy. Do bejcy używam najgorszego pędzla jaki mam ;)

Tak wygląda "wybejcowany" świecznik:
3. Po wyschnięciu nakładam spękacz jednoskładnikowy.

Tak wygląda świecznik po nałożeniu spękacza:
Spękania nie są jeszcze widoczne, ukażą się one dopiero po przemalowaniu przedmiotu farbą akrylową!! Świecznik wygląda jak polakierowany.
4. Na wyschnięty spękacz nakładamy dowolny kolor farby AKRYLOWEJ. Ja pomalowałam świecznik na kość słoniową. Należy pamiętać, żeby nakładać farbę TYLKO RAZ i nie poprawiać raz pomalowanych powierzchni, ponieważ zejdzie nam razem ze spękaczem. Nie można nic poprawiać, bo wyjdzie tylko gorzej.


Mój pomalowany świecznik prezentuje się tak:
5. Teraz możemy go polakierować i na tym zakończyć lub ozdobić go motywem z serwetki.
5a. Wybrany motyw wycinamy dokładnie z serwetki, starajcie się, aby tło serwetki było podobne z tłem przedmiotu. Serwetki są zazwyczaj trójwarstwowe, a my przyklejamy tylko wierzchnią warstwę serwetki. Moje aniołki:

5b. Gotowy motyw przykładamy do przedmiotu i pociągłym ruchem pędzla nakładamy na nią klej. Ja używam kleju 3w1:

oraz miękkiego pędzla (na pędzelku nie można oszczędzać, ja chciałam zaoszczędzić i kupiłam najpierw jakieś po 2 zł, 5 zł, które nie zdawały egzaminu, ale zmądrzałam i zainwestowałam 13 zł i jestem mega zadowolona, żałuję, że kupiłam tamte).
6. Wystarczy teraz pracę zabezpieczyć lakierem akrylowym (2-3 razy za każdym razem na suchą powierzchnię) 
i gotowe:

7 komentarzy:

  1. Dziękuję za podpowiedź, miałam dylemat odnośnie lakieru :) Pozdrawiam i zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za pomoc. Ale mam małą poprawkę odnośnie 1 punktu. Nie konieczne trzeba mieć drewniany przedmiot,może być np.plastikowy. Mi osobiście na plastikowym wyszło. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak słusznie, może być też na plastiku, metalu albo szkle ;)

      Usuń
  3. jestem na początku mojej przygody z decoupage więc mam wiele pytań :), ale po kolei kupiłam spękacz jednoskładnikowy wykonałam po kolei w/g instrukcji z internetu, no i klops spękania nie wyszły!!! co dalej słoiczek do wyrzucenia czy do uratowania?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, pewnie nakładałaś na spękacz farbę więcej niż jednym pociągnięciem pędzelka, też tak zrobiłam na początku. Słoiczek możesz zmyć rozpuszczalnikiem lub zamalować go.

      Usuń
  4. fajny tutorial odnośnie poprawnego wykonania spękań jednoskładnikowych znalazłam tutaj

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy można ponownie nałożyć spękacz (kolejną warstwę) przed nałożeniem jasnego koloru?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze, jest mi bardzo miło czytać pozytywne oraz krytyczne opinie.

Podobne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...